Saturday, 22 March 2014

DASAR MALAYSIA S & T BAGI ABAD ke-21

Sains, teknologi dan inovasi adalah penting kepada kejayaan dalam ekonomi moden hari ini. Mereka adalah sumber penting dan pelaburan strategik untuk membina ekonomi yang lebih inovatif dan bersemangat untuk menghadapi cabaran dan ketidaktentuan abad ke-21 . Sains dan Teknologi Dasar Kedua akan dimasukkan ke dalam program tempat , institusi dan perkongsian untuk meningkatkan kedudukan ekonomi Malaysia termasuk kualiti hidup rakyat.

Kebangsaan S & T Wawasan
Untuk menjadi sebuah negara yang kompeten , yakin dan inovatif dalam memanfaatkan , menggunakan dan memajukan S & T ke arah mencapai matlamat Wawasan 2020.

Pernyataan Dasar
Memaksimumkan penggunaan dan kemajuan S & T sebagai alat untuk mengekalkan pembangunan ekonomi, peningkatan kualiti hidup dan keselamatan negara.

Matlamat
Mempercepatkan pembangunan keupayaan dan kapasiti untuk daya saing negara S & T .

Objektif

Bagi meningkatkan perbelanjaan R & D kepada sekurang-kurangnya 1.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar ( KDNK) pada tahun 2010 dalam usaha untuk meningkatkan keupayaan negara dalam R &D; dan
Untuk mencapai tenaga kerja yang kompeten sekurang-kurangnya 60 RSE ( penyelidik, saintis dan jurutera) bagi setiap 10,000 tenaga buruh pada tahun 2010 untuk meningkatkan keupayaan negara dalam S & T

BARU SAINS NEGARA KEDUA DAN DASAR TEKNOLOGI
Sains dan Teknologi Dasar Kedua menyediakan rangka kerja untuk prestasi yang lebih baik dan pertumbuhan jangka panjang ekonomi Malaysia. Dasar ini bertujuan untuk:

Meningkatkan keupayaan dan kapasiti untuk penyelidikan dan pembangunan (R & D) , pembangunan teknologi dan pengambilalihan negara;
Menggalakkan perkongsian antara organisasi yang dibiayai awam dan industri serta antara syarikat tempatan dan asing untuk pembangunan bersama teknologi dengan tujuan untuk meningkatkan keupayaan teknologi tempatan :
Meningkatkan transformasi pengetahuan kepada produk, proses , perkhidmatan atau penyelesaian yang menambah nilai di setiap industri untuk faedah sosio- ekonomi yang maksimum :
Meletakkan Malaysia sebagai penyedia teknologi dalam industri pengetahuan strategik utama seperti bioteknologi , bahan termaju , pembuatan termaju , mikroelektronik , teknologi maklumat dan komunikasi, aeroangkasa , tenaga , farmaseutikal, teknologi nano dan fotonik :
Nilai masyarakat Foster dan sikap yang mengiktiraf S & T sebagai kritikal kepada kemakmuran masa depan, termasuk keperluan pembelajaran sepanjang hayat :
Pastikan penggunaan S & T menekankan ke arah pendekatan yang selaras dengan matlamat pembangunan lestari termasuk penjajaran dengan norma-norma dan etika masyarakat : dan
Untuk membangunkan industri berasaskan pengetahuan baru.

PRINSIP OPERASI DALAM S & T PEMBANGUNAN
Dalam usaha untuk menyediakan hala tuju dalam usaha untuk mencapai objektif S & T, prinsip panduan berikut hendaklah dipatuhi:

Komitmen
Pastikan ada komitmen negara S & T yang diterjemahkan ke dalam pelaburan yang padu oleh Kerajaan dan industri dan penggunaan meluas teknologi baru untuk meningkatkan daya saing eksport. Rangka kerja institusi sokongan dan responsif adalah kritikal jika S & T adalah untuk berkembang.

Kepekatan
Mengoptimakan penggunaan sumber dalam bidang utama yang strategik .

Keupayaan
Meningkatkan keupayaan negara dalam menghargai , memperoleh dan menggunakan S & T pengetahuan dan kemahiran melalui pendidikan, latihan dan pembelajaran sepanjang hayat.

Kapasiti
Mengukuhkan keupayaan negara melalui memperluaskan dan menaik taraf infrastruktur S & T ini.

Kerjasama
Menggalakkan perkongsian pintar dan sinergi antara institusi penyelidikan awam, universiti , industri dan negara untuk meningkatkan keberkesanannya.

Pengkomersilan
Meningkatkan keupayaan negara untuk mengkomersialkan hasil R & D kepada produk dan perkhidmatan yang berdaya saing yang memenuhi permintaan pasaran.

Kebudayaan
Foster budaya yang berleluasa kreativiti , inovasi dan keusahawanan dalam S & T melalui pembentukan persekitaran yang menggalakkan pengambilan risiko, memberi ganjaran kepada idea-idea yang didorong oleh pasaran , menyokong sains dan inovasi dan memberi inspirasi kepada kepentingan dalam S & T kerjaya.

Komuniti
Meningkatkan sokongan dan penyertaan aktif masyarakat dalam pembangunan S & T yang berkaitan dengan kehidupan harian mereka dan mengikut norma-norma dan etika yang boleh diterima.


TERAS STRATEGIK UNTUK S & T PEMBANGUNAN

Sebagai sebuah negara dengan sumber-sumber yang agak terhad , Malaysia perlu memastikan keputusan yang dikehendaki dan kadar yang tinggi pulangan daripada setiap pelaburan yang dibuat dalam membangunkan S & T. Peruntukan sumber oleh itu perlu sejajar dengan keutamaan negara transformasi negara kepada ekonomi yang didorong oleh pengetahuan supaya dapat memaksimumkan pulangan ekonomi dan sosial.

Oleh yang demikian, Sains dan Teknologi Dasar Kedua menangani tujuh bidang utama :

I. MEMPERKASA PENYELIDIKAN DAN TEKNOLOGI KAPASITI DAN KEUPAYAAN

Pelaburan dalam Sains dan Teknologi oleh Kerajaan telah meningkat dengan ketara sejak pengenalan Penumpuan Penyelidikan dalam Bidang Keutamaan ( / RPA ) program pada tahun 1988. Walaupun kenaikan itu, pelaburan Malaysia dalam penyelidikan dan pembangunan (R & D) pucat berbanding dengan tahap negara-negara maju. Perbelanjaan kasar dalam R & D sehingga tahun 2000 adalah 0.5 peratus daripada KDNK, satu angka yang tidak sebaik mereka membandingkan dengan negara-negara yang lebih maju yang lain. Mutlak perbelanjaan R & D oleh kedua-dua kerajaan dan industri telah meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan terutama oleh yang terkemudian dan trend ini adalah menggalakkan. Tetapi , Malaysia perlu melabur lebih banyak untuk mengikuti perkembangan dengan kadar mendadak perubahan dalam pembangunan sains dan teknologi.

Kejayaan akan pergi ke negara-negara dan syarikat-syarikat yang terus melabur dalam aktiviti pengetahuan intensif. R & D adalah aktiviti utama dalam meningkatkan penjanaan produk, proses , perkhidmatan atau penyelesaian. Kemahiran dalam R & D, bagaimanapun, tidak automatik . Peranan Kerajaan adalah untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif bagi industri untuk melabur dalam aktiviti-aktiviti pembangunan teknologi R & D dan . Industri juga perlu melengkapkan usaha Kerajaan dalam komitmen dan menerima tanggungjawab untuk R & D untuk meraih untuk dirinya sendiri manfaat terhasil.

Untuk kekal berdaya saing pada masa depan, kerajaan perlu menyokong pembangunan asas yang kritikal untuk pengkhususan masa depan dan kecekapan dalam bidang yang dipilih dengan teliti .

Inisiatif khusus

1. Meningkatkan pelaburan sektor awam dan swasta dalam R & D termasuk pembangunan infrastruktur mensasarkan R negara kasar & D tahap perbelanjaan sekurang-kurangnya 1.5 peratus daripada KDNK menjelang 2010

2. Program pembangunan teknologi dan penyelidikan termasuk penyelidikan asas dalam teknologi baru dan baru muncul yang perlu diutamakan melalui inisiatif seperti Teknologi Foresight / metodologi lain yang sama untuk memastikan tumpuan pada bidang yang boleh menghasilkan ganjaran tertinggi sosioekonomi.
     
3. Melabur dalam menaik taraf infrastruktur untuk pembangunan S & T termasuk penubuhan institusi-institusi utama pembangunan penyelidikan / teknologi baru / kemudahan / inisiatif contohnya Inisiatif BioValley dalam Koridor Raya Multimedia.
     
4. Pelancaran , dengan kerjasama persatuan industri. program baru dalam sektor terpilih untuk meningkatkan keupayaan teknologi tempatan oflocal syarikat dalam teknologi baru dan baru muncul yang sedia ada dan juga melalui kerjasama dengan universiti dan institusi penyelidikan awam ( PRls ) dan juga melalui kejuruteraan kreatif.
     
5. Merangsang pelaburan sektor swasta dalam R & D pembangunan teknologi saya melalui:

Memudahkan capaian kepada kemudahan penyelidikan awam;
sumbangan kewangan daripada sektor swasta;
Memastikan dana digunakan semata-mata untuk tujuan R & D untuk industri yang berkaitan ;
Laporan tahunan untuk menentukan akauntabiliti;
Menyokong inisiatif industri termasuk oleh persatuan industty untuk membangunkan kemudahan tertentu bagi memperkukuhkan keupayaan teknologi;
Menggalakkan persaingan melalui sains, teknologi dan inovasi;
Mengkaji semula insentif fiskal dan kewangan bagi R & D yang sedia ada supaya dapat menggalakkan pelaburan industri yang lebih besar dalam R & D serta menarik R penting & projek D ke Malaysia dan
Menambah peruntukan untuk skim geran industri seperti Skim Industri Penyelidikan dan Pembangunan Geran ( LGS ), Skim Koridor Raya Multimedia Penyelidikan dan Pembangunan Geran ( MGS) dan Skim Geran Aplikasi Penunjuk Cara ( DAGS ).

6. Pelaksanaan secara agresif dan strategik Program Perolehan Teknologi yang sedia ada di bawah rangka kerja perkongsian pintar dengan syarikat Malaysia dan agensi-agensi kerajaan yang dikawal.
     
7. Mewujudkan rangkaian yang kuat dengan pusat-pusat serantau dan antarabangsa kecemerlangan kerjasama R & D dan juga pembangunan bersama teknologi.


II. MENGGALAKKAN KOMERSILKAN OUTPUT PENYELIDIKAN

Kejayaan dalam inovasi ditentukan oleh keupayaan untuk mengubah idea-idea dan pengetahuan ke dalam produk dan proses yang diperlukan oleh pasaran.
Kerajaan memainkan peranan penting dalam menjalin hubungan antara penjana pengetahuan dan pengguna ilmu. Organisasi penyelidikan yang dibiayai oleh Kerajaan mesti Playa peranan lebih proaktif dalam membuat sambungan dengan industri. Apa-apa pendirian aktif, menggabungkan pengenalan mekanisme baru dan insentif adalah konsisten dengan misi untuk menjalankan penyelidikan bagi manfaat negara terutamanya apabila output yang dikomersialkan .

Inisiatif khusus

8. Penubuhan Unit Pembangunan Perniagaan di bawah MOSTE untuk membangunkan strategi dan program yang bertujuan untuk meningkatkan pengkomersilan dan penyebaran hasil penyelidik daripada organisasi penyelidikan yang dibiayai awam. Program tersebut termasuk, antara lain :
     
         1. Pengenalan Program Capaian yang baru untuk menyokong usaha unit Perniagaan saya Inovasi di universiti dan PRls ;
         2. Memperkenalkan mekanisme baru (contohnya Pusat IMCNation saya Pusat Amalan Terbaik) untuk menyokong universiti dan PRls dalam usaha pengkomersilan hasil penyelidikan ;
         3. Penubuhan dana modal pra- benih bagi universiti. PRls dan Pusat Amalan Inovasi / Best yang akan diperuntukkan secara berdaya saing;
         4. Kajian penubuhan syarikat induk di bawah MOSTE untuk menggalakkan pengkomersialan hasil penyelidikan universiti dan PRls dan
         5. Menambah baik galakan bagi para penyelidik untuk mengkomersilkan penemuan mereka.

9. Memperkenalkan , dengan kerjasama Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS ), sebuah program Sektor- Industri Awam perkongsian di mana para penyelidik dapat meluangkan masa untuk memberi bantuan teknikal kepada syarikat-syarikat .

10. lncorporate kaedah perolehan , program sedia ada untuk menyokong inovasi dan pembangunan teknologi tempatan.
     
11. Memohon sasaran pembiayaan sendiri (Bajet Operasi ) untuk kesemua institusi penyelidikan awam (30 peratus pada tahun 2005 ) dan universiti ( / 5 peratus pada tahun 2005 ).


III. MEMBANGUNKAN KEUPAYAAN SUMBER MANUSIA DAN KEUPAYAAN

Pelaburan dalam " tidak ketara " seperti pendidikan dan latihan, R & D dan kemahiran pengurusan baru adalah sangat penting. Pelaburan dalam aset tidak ketara ini mesti mencapai dua objektif utama:

Mencapai nombor dan
Mencapai kualiti.
Walaupun Teknologi Malaysia Maklumat ( IT) dan agenda Multimedia adalah inisiatif yang kuat untuk kemajuan ekonomi , skop yang lebih luas agenda S & T yang merangkumi pelbagai rangkaian aktiviti-aktiviti yang termasuk Biosains dan Kejuruteraan. Pembangunan kawasan-kawasan ini akan meningkatkan lagi proses penciptaan kekayaan yang selaras dengan perkembangan ekonomi yang didorong oleh pengetahuan yang . Sekumpulan teras khusus ahli sains dan jurutera perlu dibangunkan sejajar dengan pengembangan dan menubuhkan pusat-pusat penyelidikan baru dan makmal-makmal .

Statistik terkini menunjukkan bahawa Malaysia perlu memperluaskan asas sumber manusia S & T untuk memenuhi keperluan untuk ahli-ahli sains dan jurutera dalam masa sepuluh tahun. Ini bermakna bahawa akan perlu menjadi suntikan besar pelaburan dalam pembangunan sumber manusia dalam penubuhan lebih S & T institut dan universiti.
           
Kekurangan kakitangan S & T dianggarkan di antara 20 peratus kepada 30 peratus di semua peringkat kawasan saintifik , kejuruteraan dan teknikal. Keadaan ini meruncing untuk industri kecil dan sederhana. Oleh itu Malaysia perlu mengambil pendekatan menyeluruh kepada pembangunan sumber manusia bagi menyokong agenda S & T .
           
Dalam jangka masa panjang , Malaysia memerlukan satu sistem yang lebih berkesan penyampaian bagi sumber manusia untuk memacu pertumbuhan ekonomi dan kemajuan. Ini mesti diterjemahkan kepada komponen yang tinggi Sains dan Teknologi siswazah serta budaya pembelajaran sepanjang hayat.

Inisiatif khusus

12. lntensify pembangunan yang kritikal bagi S & T melalui:

Mengamalkan nisbah 60:40 bagi pelajar dalam bidang sains, teknikal dan kejuruteraan di sekolah-sekolah menengah dan universiti ;
Dengan mengambil pendekatan berbeza dalam pendidikan iaitu, daripada berorientasikan peperiksaan dan penghafalan pelajaran kepada yang berorientasikan inovasi ;
Meningkatkan bilangan pelajar lepasan ijazah dalam bidang sains , teknikal dan kejuruteraan untuk sekurang-kurangnya 10 peratus daripada pelajar sarjana muda menjelang 2005 melalui langkah-langkah seperti :
                o Penubuhan lepasan ijazah penyelidikan S & T universiti; dan
                o Pengenalan insentif menarik untuk menarik lebih ramai pelajar dalam bidang sains , teknikal dan kejuruteraan di bawah ijazah dan lepasan ijazah peringkat.
                o Pengenalan program Elaun Buku bagi pelajar yang mengikuti sains di peringkat sekolah menengah; dan
                o mengkaji semula pendekatan pengajaran dan sukatan pelajaran untuk subjek sains dan teknikal / vokasional di peringkat sekolah rendah dan menengah dengan penumpuan kepada pembangunan pemikiran kreatif dan kemahiran menyelesaikan masalah .
               

13. Buka pelaksanaan S & T Pembangunan Sumber Manusia Kumpulan Wang ( PSM) kepada:

Meningkatkan Pembangunan Sumber Manusia dan insentif lain untuk mencapai objektif S & Thuman sumber negara ;
Menambah bilangan fellowship lepasan kedoktoran ;
Memperkenalkan program penambahan kepakaran melalui kerjasama dengan penyelidik terkenal dan
Menubuhkan, dengan kerjasama industri , program lawatan saintis di universiti dan PRls .
         
14. Memperkukuh dan memperluaskan Skim Pengajaran Syarikat dan program penempatan pelajar untuk membina hubungan jangka panjang bagi pemindahan teknologi dan latihan di antara universiti dan industri.
     
15. Melancarkan kerjaya dan mobiliti saintis dan penyelidik .
     
16. Re memeriksa program pada Retuming Saintis Malaysia untuk menjadikannya lebih menarik melalui insentif fiskal dan bukan fiskal yang disasarkan.
     
17. Mengkaji semula Tabung Pembangunan Kemahiran untuk membiayai program industri yang latihan. Ini akan diuruskan secara bersama oleh sektor swasta dan Kerajaan, dengan industri perkilangan menyumbangkan satu peratus daripada jumlah bayaran gaji kepada Kumpulan Wang. Kemudahan yang ada di latihan industri dan institusi lain yang sedia ada disediakan untuk program Dana - disokong, dan dalam program latihan dalaman juga layak mendapat sokongan . Pertimbangan juga harus diberikan kepada sektor swasta yang ingin membina kemudahan latihan sendiri di bawah skim ini, dan juga untuk penswastaan ​​kemudahan latihan kerajaan yang sedia ada.
     
18. . Meningkatkan dan memodenkan sistem yang sedia ada persijilan kakitangan teknikal dan klasifikasi kemahiran . Ini akan memudahkan pembangunan tenaga kerja yang mahir dalam aspek teknikal .
     
19. Memperluaskan program pendidikan berterusan dewasa dan terutamanya dalam mata pelajaran teknikal untuk meningkatkan kemahiran dalam bidang-bidang tertentu . Penyediaan kemudahan yang mencukupi hendaklah seiring dengan pengurusan yang bijak dan kesedaran bahawa kepuasan peribadi membawa kepada kepuasan kerja yang lebih besar dan motivasi yang positif .
     
20. Mengukuhkan keberkesanan mekanisme untuk membolehkan industri menyumbang kepada penggubalan kursus dan kajian semula kurikulum di institusi pengajian tinggi dan latihan industri
      institut. Setiap institusi perlu mewujudkan sebuah jawatankuasa dengan wakil yang bersesuaian daripada sektor awam dan swasta. Rundingan yang berterusan akan memastikan bahawa kandungan kursus tidak ketinggalan dengan perubahan teknologi. ataupun tidak berkaitan dengan keperluan industri.

21. Pastikan graduan Malaysia memiliki latihan dan kemahiran yang relevan dengan keperluan negara , khususnya berkenaan dengan pemilihan mata pelajaran elektif dan program lepasan ijazah dan bidang penyelidikan .
     
22. Meningkatkan dan menginstitusikan hubungan dalam latihan industri antara industri dan institusi pengajian . Kursus di institusi pengajian tinggi perlulah yang tinggi pendedahan kepada situasi praktikal melalui peluang latihan amali yang berkaitan.

23. Mengukuhkan peranan institusi pengajian tinggi dalam penyelidikan teknologi canggih dan inovasi. Ini boleh dicapai melalui:

  Menyediakan peruntukan kewangan untuk pembangunan tertentu dalam bidang yang berkaitan dengan teknologi baru dan baru muncul dan
  Meningkatkan orientasi industri dalam kursus lepasan ijazah yang berkaitan dengan Sains dan Teknologi.
         Ini dapat membantu menyediakan sokongan yang berkesan bagi memperolehi kecekapan dalam teknologi baru yang utama .
           
24. Pastikan peranan yang berkesan bagi institusi pengajian tinggi dalam semua cadangan taman teknologi dan pusat inovasi. Perhatian khusus perlu diberikan kepada usaha memupuk kemahiran berkaitan dengan pembangunan semula , pengubahsuaian dan inovasi . Universiti mesti mengamalkan pendirian yang lebih komersil dalam membangunkan teknologi .


IV. MENGGALAKKAN BUDAYA SAINS, INOVASI DAN KEUSAHAWANAN TECHNO -
     
Membangunkan sikap yang menyokong dalam masyarakat untuk perubahan melalui peningkatan program kesedaran dan penghargaan S & T adalah penting ke arah engendering iklim bagi rekacipta , inovasi dan tekno keusahawanan .
     
Tekno- keusahawanan merupakan salah satu peneraju utama di sebalik kemajuan teknologi. Masyarakat Malaysia cenderung untuk suka kepada risiko dalam teknologi. Tetapi , dengan mengambil sebarang risiko adalah risiko terbesar semua. Ia menutup pintu kepada masa depan yang baru dan lebih memuaskan. Kerajaan akan berbuat lebih banyak untuk berkongsi risiko dengan industri dan individu dalam pembangunan teknologi baru.
   

Inisiatif khusus

25. Meluaskan skop dan liputan aktiviti promosi S & T dengan kerjasama S & T NGO dan industri. Langkah-langkah tersebut termasuk , antara lain:

 Menggabungkan S & T dengan industri seni persembahan ; dan
Sokongan untuk organisasi profesional dan scienceoriented .
26. Mewujudkan lima Pusat Sains wilayah menjelang 2010 untuk meningkatkan kesedaran S & T di kalangan penduduk.
     
27. Menggalakkan tekno keusahawanan melalui:

Penyediaan kursus technoentrepreneurship kepada semua sains, teknologi dan kejuruteraan;
Menjalankan , dengan kerjasama Persatuan Teknologi Teroka Malaysia atau penaja lain . persaingan technoentrepreneurship tahunan;
Pindaan kepada universiti / IPA skim perkhidmatan kakitangan yang membolehkan kakitangan yang terpilih untuk mengambil cuti sabatikal tanpa kehilangan kekananan bagi tujuan untuk mengkomersilkan hasil penyelidikan;
Memastikan pembiayaan modal teroka awam dan sistem perbankan untuk menawarkan bantuan kewangan benih yang awal dan sokongan untuk pembangunan teknologi yang sedia ada;
Penubuhan Skim Jaminan Kredit Teknologi Malaysia melalui mekanisme sedia ada untuk menyokong pembentukan firma teknologi baru berasaskan ( NTBFs );
Memperkenalkan kaedah yang lebih inovatif pembiayaan seperti dana dengan fleksibiliti dalam kemudahan pemberian pinjaman ;
Menggalakkan syarikat tempatan menubuhkan dana pelaburan Angel dengan insentif melalui seminar, bengkel dan akhbar;
Menyediakan laluan untuk memperkenalkan syarikat kepada Malaikat Pelabur dan kapitalis Teroka dan
Mengkaji pencapaian dana usaha niaga modal dan insentif lain untuk menggalakkan pengkomersilan R & D output .
28. Menyemai Sains dan Teknologi kesedaran dan penghargaan pada semua peringkat kerajaan . Objektifnya adalah untuk menerapkan kesedaran S T ke dalam struktur membuat keputusan dan pelaksanaan program pembangunan negara. Ini boleh dicapai dengan satu siri luas daripada langkah, termasuk kursus S & T di institusi seNice awam dan penghargaan terhadap S & T dimensi dalam kursus-kursus umum di institusi-institusi tersebut.
     
29. Meningkatkan kesedaran S & T dan penghargaan oleh menyemai budaya S & T dalam sistem pendidikan . Ini melibatkan:

program untuk meningkatkan kemahiran pemikiran kreatif dan kemahiran menyelesaikan masalah . dalam pendidikan rendah ;
Geran penyelidikan untuk sekolah-sekolah;
Mereka bentuk semula kurikulum untuk mencapai keseimbangan antara S & T. seni dan kemanusiaan;
Meningkatkan kandungan kemahiran vokasional dan teknikal di sekolah-sekolah menengah dan
Menambahkan usaha untuk meningkatkan S & T kecekapan bahasa untuk memudahkan aliran maklumat.
30. Gunakan media massa untuk meningkatkan kesedaran orang ramai dan penghayatan Sains dan Teknologi. Ini akan melibatkan bukan sahaja pengembangan kandungan S & T dalam media massa tetapi juga sebagai langkah untuk memperbaiki taraf kewartawanan sains .
     
31. Meningkatkan skop dan liputan program Minggu Sains dan Teknologi dan aktiviti promosi yang lain. Promosi sebegini bukan sahaja meningkatkan kesedaran S & T , tetapi juga menyediakan masyarakat S & T dengan fokus dan identiti . Pusat Sains Negara harus bertujuan menjadi salah satu standard antarabangsa untuk meningkatkan imej Sains dan Teknologi sebagai satu aspek yang menarik dan relevan dalam kehidupan harian.
     
32. Menggalakkan pembentukan dan pembangunan pusat-pusat kecemerlangan dalam bidang sains . Kerajaan seharusnya menggalakkan pembangunan masyarakat profesional dan sains berorientasikan berdaya maju dengan menyediakan mereka dengan bantuan kewangan.
     
33. Menggalakkan pembentukan pertubuhan untuk kakitangan teknikal dengan aktivitinya bertumpu pada isu teknikal dan profesional. Pertubuhan ini mewakili satu bahagian penting dalam pendidikan informal dan rangka kerja latihan. Ianya dapat meningkatkan kemahiran dan menggalakkan kod seluruh industri bunyi amalan melalui pelbagai aktiviti industri. Mereka juga boleh meningkatkan kedudukan sosial kemahiran kolar biru.
     
34. Menyokong Majlis Reka Bentuk Malaysia yang bertujuan untuk mewujudkan dan menyenggarakan suatu kumpulan wang yang akan digunakan untuk menggalakkan penciptaan . reka bentuk. pembangunan, financing.manufacture dan penggunaan ciptaan Malaysia , hasil penyelidikan dan harta intelek lain. Di samping itu, satu siri anugerah boleh dibuat untuk memberi dorongan tambahan kepada kumpulan sasaran tertentu atau dalam bidang teknologi khusus termasuk reka bentuk produk , ciptaan dan inovasi. Ini akan dapat meningkatkan prestij pencapaian saintifik secara amnya .
     
             V. MEMPERKUKUHKAN RANGKA KERJA INSTITUSI DAN PENGURUSAN UNTUK S & T DAN PENGAWASAN S & T PELAKSANAAN DASAR

Kemahiran dalam S & T tidak berlaku secara kebetulan. Ia perlu dibuat untuk berlaku. Keputusan mengenai perkembangan S & T perlu diambil berdasarkan pilihan bermaklumat dan tidak pada desakan . Rangka kerja institusi semasa bagi S & T dicirikan oleh kekurangan sumber ditumpukan kepada S & T analisis dasar dan penyebaran tanggungjawab seluruh pelbagai senjata kerajaan. Satu sistem yang jelas untuk pengurusan agenda S & T negara perlu ditetapkan di tempat. Keupayaan , ketangkasan dan keupayaan menyesuaikan diri mesti menyokong usaha-usaha dalam meningkatkan keberkesanan sistem inovasi negara . Ke Arah pertimbangan arah ini akan diberikan kepada mengukuhkan Sistem Inovasi Kebangsaan.
     
Sistem Inovasi Kebangsaan ( NIS ) akan melibatkan satu set proses yang berbeza yang melibatkan institusi yang bersama serta individu menyumbang kepada pembangunan dan penyebaran teknologi baru . Ia akan menyediakan rangka kerja di mana borang kerajaan dan alat-alat dasar untuk mempengaruhi proses inovasi.
     
Perkembangan dalam S & T tidak boleh dilaksanakan dalam vakum. Mereka perlu sensitif kepada keperluan dan kebimbangan masyarakat, yang akhirnya mempengaruhi kuantum sumber ditumpukan kepada pembangunan S & T. Kemajuan pesat dalam teknologi baru terutamanya dalam bidang genetik, menaikkan kebimbangan moral dan etika yang serius . Isu-isu ini perlu ditangani selaras dengan norma-norma yang diterima oleh masyarakat dan etika.
   

Inisiatif khusus
     
35. Mengukuhkan Kementerian Sains. Teknologi dan Alam Sekitar ( MOSTE ) dengan memberikan sumber yang perlu untuk memastikan S & T penggubalan dasar yang berkesan dan pelaksanaan.

36. Mengkaji semula peranan Majlis Penyelidikan Kemajuan Sains Negara - MPKSN (Majlis Kebangsaan bagi Penyelidikan dan Kemajuan Sains Negara ) untuk memastikan keberkesanan S & T sistem penasihat dan koordinasi .
     
37. Buka usaha membangunkan perhimpunan maklumat yang berkesan. pemantauan dan penilaian dan sebaran untuk mengesan prestasi negara dalam S & T serta pembangunan teknikal baru saya teknologi.
     
38. Menggalakkan amalan pengurusan penyelidikan yang baik termasuk pengurusan harta intelek dan pengkomersilan hasil penyelidikan di semua PRls dan universiti.
     
39. Meningkatkan pengurusan hak harta intelek termasuk khidmat nasihat paten dan perkhidmatan lain. Mengkaji semula perundangan yang sedia ada atau mewujudkan undang-undang baru berkaitan dengan dasar. Menggubal peruntukan perundangan untuk membolehkan keselamatan harta intelek, di mana hak harta intelek boleh digunakan sebagai cagaran untuk pinjaman.
     
40. Membangunkan mekanisme dan kod amalan untuk memastikan bahawa pembangunan S & T menekankan kepada pendekatan pencegahan dan selaras dengan norma-norma yang diterima oleh masyarakat dan etika.

41. Meningkatkan pengurusan sistem risikan teknologi dan maklumat. Ini akan membantu penyebaran pesat dan berkesan maklumat mengenai penyelidikan dalam negara. Sistem ini juga akan menjadi sumber maklumat mengenai penyelidikan antarabangsa. Sistem sedia ada di tempat di pelbagai institusi penyelidikan, universiti dan kolej, dan perpustakaan umum, boleh menjadi pusat di mana untuk membina Sains dan Teknologi Sistem Perisikan Negara.
     
42. Memerlukan sektor awam R & D institusi untuk merangka pelan bajet lima tahun mengenai program penyelidikan dan keutamaan. Bajet ini perlu dikaji semula setiap tahun oleh kementerian yang bertanggungjawab bagi Sains dan Teknologi. Ini akan membantu meningkatkan kesedaran di kalangan orang awam dan sektor swasta organisasi tentang program penyelidikan yang sedang berjalan atau yang
dirancang.
     
43. Meningkatkan sistem penyelidikan kontrak sebagai langkah pertama ke arah pengkorporatan semua institusi penyelidikan industri. Objektifnya adalah untuk menggalakkan penyelidikan yang didorong pasaran melalui pemahaman bidang utama, pemantauan R & D prestasi . dan pengenalan tahap persaingan dalam aktiviti penyelidikan.
     
44. Menyasarkan tahap yang lebih tinggi dalam autonomi kewangan untuk institusi R & D . Proses membuat keputusan dapat dipermudahkan atas. tenaga kerja dan kemahiran menjadi lebih berkesan . dan R & D program akan dipandu ke arah prestasi.
     
             VI. MEMASTIKAN SEBARAN MELUAS DAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI SECARA MEMBAWA KEPADA R & D PASARAN - DIDORONG DIPERTINGKATKAN UNTUK MENYESUAIKAN DAN MENINGKATKAN TECHNOLOGIES

Penyebaran teknologi adalah penting dalam mewujudkan infrastruktur dan persekitaran di mana keperluan teknologi dan perniagaan masyarakat boleh bekerjasama untuk faedah bersama. Untuk keberkesanan yang maksimum , sektor swasta perlu digalakkan untuk mengambil pandangan jangka panjang usaha perniagaan melalui pelaburan dalam R & D, dan komuniti penyelidikan perlu menyesuaikan aktiviti selaras dengan keperluan industri.
     

Inisiatif khusus
     
45. Meningkatkan kesedaran mengenai kualiti dan reka bentuk dalam industri melalui program-program yang sedang berjalan. Kualiti dan piawaian memainkan peranan yang penting dalam membina daya saing antarabangsa, dan oleh itu tahap kesedaran kualiti haruslah merangkumi aktiviti yang meluas dalam industri di Malaysia. Kecekapan mesti diterapkan dalam reka bentuk industri, reka bentuk kejuruteraan dan reka bentuk produk supaya idea boleh dalam sistem yang berfungsi atau produk untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam aktiviti pengeluaran .
     
46. Membentuk satu jawatankuasa teknikal khas untuk mencadangkan kaedah tertentu dan kukuh untuk meningkatkan keupayaan sektor kejuruteraan dan perkhidmatan teknikal. Ini akan membantu dalam pembangunan sistem berdaya komersial perkhidmatan sokongan kejuruteraan untuk memenuhi keperluan perindustrian .
     
47. Memastikan keberkesanan Tabung Bantuan Teknikal Industri. Ini boleh dicapai dengan meluaskan skopnya dengan melibatkan pelbagai aktiviti yang lebih meluas termasuk automasi dan R & D dalam bidang yang disasarkan; meluaskan liputan dengan melibatkan semua firma, sementara mengekalkan tumpuan pada perusahaan kecil dan sederhana, meningkatkan tahap maksimum bagi matching geran untuk R & D .
     
48. Dasar perolehan Gear kukuh untuk merangsang inovasi dan pembangunan produk bagi firma-firma tempatan untuk membantu mereka menjadi lebih berdaya saing dalam pasaran serantau dan antarabangsa. Dialog tertutup di antara pembekal dan agensi perolehan akan menggalakkan perancangan ke hadapan. Agensi perolehan perlulah memberi lebih sokongan kepada firma tempatan yang inovatif.
     
49. Mengukuhkan hubungan antara firma dengan menggalakkan R & D dan program pembangunan produk di antara pembeli dan pembekal dan membangunkan sistem sokongan vendor. Operasi Perolehan Antarabangsa (IPO ) pusat harus diberikan insentif untuk melabur di Malaysia.
     
50. Menjalankan pemeriksaan yang terperinci dengan tujuan untuk pelaksanaan kumpulan produk Profil Tindakan dalam sektor industri utama seperti Pembuatan Termaju , Bahan Termaju , Elektronik, Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Teknologi Multimedia , Bioteknologi , Tenaga, Aeroangkasa, Nanoteknologi . Fotonik dan teknologi utama yang lain .

             VII. MEMBINA KECEKAPAN UNTUK SPEClALlSATION kepada teknologi baru muncul

Teknologi tidak pernah statik . Pasaran sentiasa berubah-ubah. Teknologi baru dan aplikasi yang permukaan . Pendekatan yang berpandangan ke hadapan untuk teknologi utama di masa hadapan adalah penting untuk mengekalkan ekonomi industri yang aktif dan berdaya saing.


Inisiatif khusus
     
51. Mewujudkan pangkalan pengetahuan yang mantap dalam bidang teknologi utama untuk mengekalkan sokongan teknologi untuk industri Malaysia :

Advanced Manufacturing ;
Bahan Termaju ;
mikroelektronik ;
bioteknologi;
Teknologi Maklumat dan Komunikasi ;
Teknologi Multimedia ;
tenaga;
aeroangkasa ;
Nanoteknologi ;
Fotonik dan
Farmaseutikal.
   
52. Mengutamakan program penyelidikan dalam teknologi baru muncul untuk memastikan tumpuan pada bidang yang menghasilkan tertinggi ekonomi gaji kira. Malaysia tidak mampu untuk menyokong pelbagai kemahiran dan keupayaan dalam semua bidang ini. Bidang tertentu mesti dipilih berdasarkan kepada kesesuaiannya , keperluan yang nyata , kewujudan kelebihan yang semulajadi, kekangan tenaga manusia dan bajet .
     
53. Memulakan langkah-langkah khas untuk menggalakkan pembentukan dan pembangunan syarikat berasaskan teknologi baru yang terlibat dalam promosi atau pengkomersilan inovasi teknologi. Firma kecil hingga sederhana, keusahawanan yang tinggi , akan memberi penekanan pengetahuan intensif R & D selari dengan kemahiran perniagaan .
     
54. Mewujudkan titik tumpuan negara untuk setiap teknologi baru dan baru muncul. Ini akan menjadi pusat kegiatan aktiviti R & D dalam bidang masing-masing.
     
55. Meningkatkan pendedahan kepada pembangunan antarabangsa dalam teknologi baru dan mengeksploitasi kepakaran penyelidikan asing di mana perlu .
     

KESIMPULAN

"" Kita perlu berani untuk meneroka laluan baru dan destinasi baru. Untuk melakukan ini kita perlu mempunyai iman yang lebih dalam diri, dan lebih tahan lasak dan ditentukan. Jika kita berbuat demikian, kita boleh keluar lebih awal daripada mereka yang pergi di hadapan kita. "
Seri Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri Data ' Malaysia

Pelaksanaan Sains dan Teknologi Dasar Kedua akan melibatkan aliran keluar kewangan yang besar oleh Kerajaan. Dalam usaha untuk melaksanakan sepenuhnya dasar ini Kerajaan akan perlu komited untuk menyediakan peruntukan kewangan yang diperlukan untuk tujuan tersebut. Kuantum keperluan kewangan untuk melaksanakan semua cadangan dianggarkan RM9.5 bilion.

No comments:

Post a Comment